• Liczba zdjęć w galerii: 14403
  • Liczba wyświetleń zdjęć: 10962448

Lokomotywa AGH "Żyleta"

Kraków, maj 2009r.


Pomysłodawcami tego niezwykłego projektu pod nazwą "AGH Lokomotywą przemysłu", była grupa studentów Akademii Górniczo Hutniczej ze Studenckiego Koła Naukowego Przedsiębiorców "Firma". Pomysł narodził się na początku roku akademickiego 2007/2008 i szybko znalazł poparcie wśród władz uczelni. Dzięki niezwykłej determinacji autorów i osób ich wspierających możliwe stało się szybkie zrealizowanie tego projektu, dzięki czemu zbiegło się ono z obchodami 90 rocznicy powstania Akademii. Lokomotywa Ty2-559 została pozyskana z PKP Cargo. Jest to towarowa lokomotywa parowa „wojennej” serii BR52 wyprodukowana w 1943 w niemieckiej firmie F. Schichau GmbH, Maschinen und Lokomotivfabrik, Eling, o numerze fabrycznym 3935, która po zakończeniu służby na PKP rdzewiała odstawiona „pod płotem” w Chojnicach. Lokomotywa została przewieziona z Chojnic do lokomotywowni Kraków Płaszów z końcem marca 2008 roku (dotarła do celu 30.03.2008). Po półrocznym postoju w Krakowie, we wrześniu 2008 została przetransportowana do PTK ZNiUT w Dzierżnie, gdzie poddano ją gruntownej renowacji. Powrót lokomotywy do Krakowa nastąpił 21 maja 2009 roku do Krakowa Łobzowa, skąd w nocy z 22 na 23 ulicami Krakowa została przetransportowana na teren AGH i ustawiona pomiędzy budynkami B-4 i B-5. W tym miejscu oprócz samej lokomotywy i wagonu powstała również stylizowana na lata 30-te XX wieku „Stacja AGH”.

Lokomotywownia Kraków Płaszów - 2008-04-05
Lokomotywa z wagonem na terenie lokomotywowni Kraków Płaszów w kilka dni po przybyciu z Chojnic do Krakowa.

Miejsce przed budynkiem B-5 na terenie AGH - 2009-05-16
Teren przed budynkiem B-5. Trwają intensywne prace budowlane przy "Stacji AGH".

Kraków Łobzów - 2009-05-22
Lokomotywa i wagon przy rampie załadowczej w Krakowie Łobzowie. Od samego rana trwają intensywne przygotowania do transportu "Żylety" na teren AGH. Popołudniu (dolne cztery zdjęcia, wagon i tender były już na lawetach gotowe do transportu), lokomotywa stała pozbawiona tendra oczekując na nocne "show" z nią w roli głównej.

Transport "Żylety" w nocy z 22 na 23 maja 2009 roku
Ustawianie lokomotywy na platformie kołowej i przejazd z Krakowa Łobzowa ulicami: Wrocławską, Kijowską i Czarnowiejską.

Miejsce przed budynkiem B-5 na terenie AGH - 2009-05-23
Stacja AGH już coraz bliżej zaistnienia. Platforma z lokomotywą stoi w miejscu gdzie jeszcze dzień wcześniej był przystanek autobusowy.

Miejsce przed budynkiem B-5 na terenie AGH - 2009-05-30
Wiele osób przybyło "pod lokomotywę" w sobotnie przedpołudnie, aby uczestniczyć w oficjalnym otwarciu jeszcze nie w pełni ukończonej Stacji AGH. Głównymi bohaterami byli pomysłodawcy, a zarazem realizatorzy przedsięwzięcia, studenci Maciej Król i Łukasz Wzorek. Oprócz nich, krótkie przemówienia wygłosili, JM Rektor AGH prof. zw. dr hab. inż. Antoni Tajduś, Pełnomocnik Rektora ds. Kół Naukowych dr Leszek Kurcz, oraz Rektor ds. Ogólnych prof. dr hab. inż Tadeusz Słomka. Specjalne podziękowania zostały wręczone firmom i instytucjom, bez których tego zamierzenia nie udałoby się doprowadzić do końca w tak krótkim czasie. Nie obyło się również bez butelki szampana rozbitej o podwozie lokomotywy. Matką chrzestną "Żylety" została żona JM Rektora AGH Antoniego Tajdusia.

Wybrane zdjęcia z galerii

  • EN99-003
  • Data: 2021-06-02
  • Miejsce: Kraków Olsza
  • EU06-18
  • Data: 2011-05-22
  • Miejsce: Podłęże
  • Ol49-100
  • Data: 2006-09-09
  • Miejsce: Kraków Batowice
  • Pociąg nr: 99540
  • EN71-020
  • Data: 2016-12-04
  • Miejsce: Kraków Płaszów
  • OKz32-2
  • Data: 2005-07-23
  • Miejsce: Rabka Zdrój

  

Hosting zapewnia KYLOS

Free Joomla! template by L.THEME